Selleks, et raamatukogubussis oleks hea kirjandust valida, ehitati raamatukogubuss kõrgele alusraamile, nii ei ole keset teenindusruumi treppe. Lapsevankriga ja ratastooliga lugeja aitab bussi tõstuk. Tõstukiga sisenemiseks ei pea ukse taga raamatukoguhoidjat enam hüüdma, vaid piisab nupu vajutusest „Vajan tõstukit“.
Turu-uuring näitas, et täiselektrilisi raamatukogubusse kõrgele alusraamile veel ei ehitata, nii mõtlesime keskkonnasäästlikkusele muudes aspektides.
Nii nagu vana on ka uus raamatukogubuss hübriidlahendus. Seekord toodame aga osa elektrist päikselistel ilmadel teenuse pakkumiseks päiksepaneelide abil ise, päiksepaneelid on nii bussi katusel kui ka bussi kodu ehk Pelguranna raamatukogu katusel.
Bussil on palju aknaid, mis aitab tagada looduslikku valgust. Samas on kõikidel bussi akendel, sh katuseakendel, ka rulood, et liigkuumadel ilmadel pakkuda nii lugejatele kui ka bussi töötajatele jahutust. Suvisel ajal on kuumadel ilmadel abiks ka katuselt avanev markiis.
Buss hakkab kasutama taastuvdiislit – kütust, mida toodetakse toiduainetööstuses tekkivatest jääkidest. Taastuvtoorainest toodetud diisel (HVO) eritab teadaolevalt elutsükli jooksul ca 90% vähem kasvuhoonegaase kui tavaline diislikütus. Taastuvdiisel talub hästi ka külma, nii ei pea kartma, et külmakraadide tulles peab buss teenuse katkestama.
Mootorite tehnoloogia on aastatega arenenud, nii on uutel mootoritel viidud heitgaasid ja keskkonnamõju minimaalseks. Uue raamatukogubussi mootori kategooriaks on Euro 6 (vanal bussil Euro 4), mis emiteerib taastuvdiislit kasutades kahjulikke ühendeid nagu tahmaosakesi 8 korda, lämmastikühendeid ligi 18 korda ja vingugaasi üle 300 korra vähem.
Kütusekulu vähendamiseks on raamatukogubussi jõuliin optimeeritud tööülesandele vastavalt. Bussi 12-käiguline kast ja õige reduktori ülekanne võimaldab hoida mootori pöörded ökonoomses vahemikus, saavutades parima tõhususe. Väiksem kütusekulu vähendab samaväärselt ka süsihappegaasi heidet.
Bussi planeeritav eluiga on pikk ning jõuliin ja kere on ehitatud samaväärselt kestvaks. Pika kasutuseaga sõidukid või mis iganes muud seadmed vähendavad oluliselt vajadust uute ressursside järele ning see on omakorda tähtis keskkonnahoiu aspekt.
Lasteaedadesse sõites annab lasteaiarühmadele lisaruumi bussi väljakäiv osa, st raamaturiiulid liiguvad koos raamatutega, et teha ruumi bussis veel mitmele lapsele.
Bussi külgedel on värvilised tuled, nii on võimalik pimedal ajal lugejatele bussi asukohast märku anda. Näiteks vahel juhtub nii, et buss ei saa määratud peatuskohas peatuda, sest autod on peatuskoha kinni parkinud, ja bussil on tulnud parkida isegi ca 200 meetrit õigest peatuskohast eemale. Kuna bussi peatumise aeg on lühike, on lugejatele oluline buss kiiresti üles leida.
Bussis on iseteenindusautomaat, nii ei pea lugejad enam bussis raamatukoguhoidja juures järjekorras seisma, vaid jõuavad kõik 30-minutilise peatusaja jooksul oma raamatud tagastada ja ka uued lugemiseks laenata.
19.11.2024